Onze pijlers

Onze missie en visie zijn een belangrijk deel van onze identiteit, maar tegelijkertijd zijn ze ook niet voldoende specifiek om diezelfde identiteit in volledigheid weer te geven. Daarom lees je op deze pagina meer over de belangrijkste pijlers van ons gezinshuis en onze zelfstandigheidstraining. Het zijn er 3, en gekoppeld aan onze methodieken vormen zij samen onze manier van werken, opvoeden en begeleiden. Over hoe wij de kwaliteit van dit totaal (en meer) meten onder de jongeren, lees je meer op de pagina leefklimaat. Ons credo is: Je bent veilig, je doet er toe en je bent goed genoeg.

Veiligheid is een heel groot woord wat heel veel kan omvatten. Een jongere die veel onveiligheid heeft gekend, heeft een ander beeld bij veiligheid dan een hogere veiligheidskundige die een RI&E maakt zeg maar. Daarbij is een onderbelicht aspect van veiligheid, het gevoel van veiligheid. Hoe creëren wij voor en met de jongeren, veiligheid? In de eerste plaats door duidelijke huisregels en afspraken. Die zijn voor iedereen, dus ook voor de volwassenen, teamleden en gasten hetzelfde. Zo geldt hier de afspraak dat je altijd klopt voordat je een kamer binnengaat. Altijd. Veiligheid creëer je ook door een eigen plek te hebben, je slaapkamer. Die echt van jou is. Jouw veilige plek. Veiligheid creëren wij daarnaast door zeer gestructureerd te werken, te doen wat we zeggen en te zeggen wat we doen. Veiligheid betekent voorspelbaarheid, weten wat er gaat gebeuren. Daarom hangt er voor de jongeren een planbord in de hal met daarop al hun taken en afspraken voor die week. Op het scherm in huis draait Dakboard waardoor het een interactief informatiescherm is. O.a. de agenda voor de komende dagen, het weer, wat we die avond eten en de weektaken staan erop. Veiligheid gaat ook over goede fietsen, veilige auto en een veilig netwerk. Onze 2 auto’s, beiden geschikt voor 7 personen, zijn Peugeots 5008 en worden geleased. Voor iedereen van 18 jaar of ouder die bij ons betrokken is, wordt een VOG aangevraagd. Met nieuwe teamleden, vrijwilligers en stagiaires wordt ook een risico-inventarisatiegesprek gevoerd en worden referenties opgevraagd. Ook van de jongeren zelf updaten wij hun risico-inventarisatie regelmatig en van nieuwe contacten die geen gezag hebben, inclusief sociale contacten, wordt ook een risico-inventarisatie gemaakt. Suzanne voert, als gedragswetenschapper 1 x per jaar een uitgebreid gesprek met Marijke & Patrick waarin zaken als risico’s, draag- en veerkracht en gedrag in en om het huis aan bod komen. Veiligheid kent ook eisen vanuit het KMS. Deze punten, inclusief p- en h-lijsten, brandveiligheid, EHBO en meer, staan allemaal in ons kwaliteitshandboek als onderdeel van het Keurmerk Gezinshuizen (ISO9001) en in het bijbehorende BHV-plan wat ook de ontruimingsoefeningen, vluchtroutes en keuring van schoorsteen en blusmiddelen behandelt. Tot slot: veiligheid gaat ook over grenzen aangeven, voor jezelf opkomen en jezelf open en kwetsbaar durven opstellen. Competenties waaraan wij, en de jongeren (!), dag in dag uit samen werken. Grenzen aangeven doe je o.a. ook in sociale relaties, maar ook in seksuele relaties. Seksuele relaties en interacties bespreken wij o.a. aan de hand van het Sensoa Vlaggensysteem en het Seksganzenbord van Olein.
Wat ons betreft onmisbaar: sport en lichaamsbeweging en goede, volwaardige en lekkere voeding. Door sporten vindt er een toename plaats van diverse neurotransmitters waaronder dopamine, serotonine en endorfine. Endorfine bestaat onder bekend als het snelst werkende anti-stress hormoon. Dit vinden wij een plezierige bijkomstigheid naast conditie (de snelheid waarmee je herstelt), samenwerken in een team of binnen een club, sociale contacten leggen en vriendschappen sluiten en fit zijn en daardoor een hogere weerstand tegen ziekten. Alle jongeren sporten hier 1 middag in de week o.l.v. Lex Bijlsma van Sportschool013. De training duurt 2,5 uur en is bij droog weer buiten, en anders op onze eigen sportzolder. Het is een combinatietraining van krav maga en de methodiek Rots & Water. Beiden hebben het vergroten van weerbaarheid, het aanleren van technieken om weg te komen als je wordt aangevallen en het conditionele aspect als uitgangspunten. Krav maga is van origine een Israëlische verdedigingsport waarbij het doel is jezelf in veiligheid te brengen waarbij je de ander, de aanvaller, zo min mogelijk letsel toebrengt. Enkele keren per jaar bundelen Lex en gedragswetenschapper Suzanne de krachten en wordt fysiek trainen gecombineerd met zaken zoals de Cirkel van Invloed van Stephen Covey. Naast deze training sporten alle jongeren ook nog bij een club of vereniging, of sporten ze minimaal een keer per week op de eerder genoemde sportzolder in ons eigen huis waar een diversiteit aan cardio- en krachtmogelijkheden zijn. Op dit moment wordt er door de jongeren gegolfd, getennist en gevoetbald. Van april tot en met augustus hebben alle jongeren een abonnement bij Zwembad Bijtelskil in Sleeuwijk en wordt daar veel gezwommen en gespeeld, en dus bewogen. We organiseren er ook regelmatig snorkellessen, zwemsurvivallessen en andere wateractiviteiten in die periode. Deze worden verzorgd door Fantasea Divers. Tot slot zijn we fan van (semi-)actieve uitjes. Denk aan een o.a. klimbos of -park, sloep– of kanovaren in de Biesbosch, jumpen bij JumpXL Waalwijk en golfclinics bij Golfpark Almkreek o.l.v. golfpro Edwin Wesselink. Wat ons betreft zijn lichaam en geest afhankelijk van elkaar en is het zaak om voor beiden goed te zorgen. Voor wat betreft voeding kunnen we kort zijn: veel groenten en fruit, volkoren granen, alleen water, thee en limonadesiroop doordeweeks en chips en (koolzuurhoudende) frisdrank op zaterdagavond. En in uitzonderlijke gevallen zoals feestjes. Voor tussendoor staan er noten en mag je fruit of extra brood eten. Wij eten geen dierlijke producten, maar zorgen voor dat heel lekker eten ruim voldoende voor handen is en ook die dingen waarvan je ongetwijfeld denkt dat wij die niet kunnen eten, hier gewoon gegeten worden (ja ook kroketten, broodjes shoarma, worstenbroodjes, borrelkaasjes, zalm en roze koeken). Hoewel dit een keuze is gebaseerd op milieuaspecten en dierenleed, heeft het ook een buitengewoon prettig resultaat voor het lichaam. En op je poep trouwens ook.
Naast inspanning zijn ontspanning en rust enorm belangrijk om weer op te kunnen laden. En hoewel de gemiddelde tiener geen fan is van relatief strikt gehanteerde bedtijden, doen wij dat hier wel. Rust is ook slaap. Wanneer je slaapt herstelt je lichaam en geest. Klik hier om meer uitgebreid te lezen over het hoe en waarom van slapen als kind. Rust en ontspanning zijn veel meer dan slapen. Het is het niet piekeren, niet malen, niet vliegen van hot naar her. Wij zien er daarom op toe dat jongeren voldoende uitgedaagd en geprikkeld worden, maar zorgen er ook voor dat er momenten zijn waarom er kan worden ontspannen. Een tijdschrift lezen op de ligbedden in de tuin, samen een film kijken op zaterdagavond, sporten, tekenen, muziek luisteren, een boek lezen op de gele stoel (ingewijden snappen dit, sorry niet ingewijden), een taart of cake bakken, dieren verzorgen en knuffelen en nog veel meer. Ook “moetjes”, zoals avondeten, kun je ontspannen doen. Door weektaken weet iedereen wie de tafel dekt, wie van het team kookt en wat we eten. We eten altijd om 17:30 uur en altijd met zijn allen aan tafel. Een plek waar we praten over wat ons bezig houdt, wat we die dag meemaakten en wat we met anderen willen delen of aan anderen willen vertellen. Mede door de structuur waarover je hierboven hebt kunnen lezen, ontstaat een toegenomen veiligheidsbeleving. Wie zich veilig(er) voelt, of in ieder geval niet acuut onveilig, is gemiddeld genomen een stuk ontspannener. Ontspanning (proberen wij te) creëren door bijvoorbeeld een feestje te maken van eten op een specifieke dag. Een high tea op Valentijn, gourmetten op kerstavond, een buffet met Oud & Nieuw en een uitgebreide brunch met Pasen. We (proberen dit tevens te) creëren door leuke uitjes zoals een dagje shoppen, een film kijken in de bioscoop, de (semi-)actieve uitjes waarover je hierboven kon lezen en soms een weekendje weg of vakantie. Alle jongeren hebben bovendien een Spotify Premium account en een Netflix-account. Tot slot: rust is vrede in je hoofd. Het gevoel niet te hoeven kiezen. Het gevoel te mogen zijn waar je bent. Wij zijn ons als professionals zeer bewust van zaken zoals het loyaliteitsconflict dat jongeren kunnen ervaren.